بازاريابی
ثبت برند
برندینگ
بازاريابی
بازاریابی، فرایند شناسایی، پیش بینی و ارضای نیازها و خواستههای مشتری است. از آنجایی که از بازاریابی برای جذب مشتریها استفاده میشود، این فعالیت از اجزای اصلی مدیریت کسب و کار و بازرگانی محسوب میشود.
تعریف بازاریابی (بازاریابی چیست؟)
بازاریابی به تلاش برای ارتباط بین ارزش محصول (کالاها یا خدمات) و مشتری گفته میشود. بازاریابی به هنر فروش نیز معروف است؛ ولی فروش یکی از توابع کوچک بازاریابی به حساب میآید.
فعاليتهاي سازمان براي برآوردن کردن احتياجات و خواستهها و تمايلات بازار از طريق شناسايي مصرف کنندگان، شناسايي نيازهاي آنهاي و سپس طراحي کالاهاي خوب و مناسب و توسعه ی محصولات، قيمت گذاري مناسب و تحويل در زمان و مکان مناسب چرخه اي کامل از مفهوم بازاريابي است. اما تعريف مناسب تري ازبازاريابي نيز وجود دارد که معتقد است: شناخت نياز مشتري و توليد آنچه مشتري دقيقاً خواستار آن بدين معني که توليد بر مبناي پاسخ به نياز بازار و جستجو براي يافتن مشترياني که نياز به محصولات معيني دارند و ايجاد کانال براي دستيابي به مشتريان محصولات ميباشد. از فعاليت هايي که در بازاريابي حياتي به شمار ميرود ميتوان به تحقيقات بازار اشاره کرد که فيليي کاتلر از تحقيقات بازاريابي به عنوان رابط و حلقه ي اتصال ميان مديران بازارياب و مصرف کنندگان و جامعه ياد ميکند که ميتواند با جمع آوري اطلاعات دقيقي در مورد متغيرهاي مردم شناسي ( ميزان درآمد،جنسيت، سن،تحصيلات ) و متغيرهاي روانشناختي ( شخصيت،ارزشها و اهداف) و متغيرهاي رفتاري( ميزان سود طلبي،ميزان استفاده از محصول و وفاداري به آن) و متغيرهاي جغرافيايي و اقتصادي و دگرگوني هاي جمعيتي به پيش بيني نياز بازار براي منعکس کردن در پروسه ي طراحي و توليد و توزيع محصول اشاره کرد.
هدف مدیریت بازاریابی مشارکت بازارهای هدف و ساخت روابط سودرسان با آنها میباشد. این کار بستگی به گرایش یا فلسفه بازاریابی هر سازمان دارد.
گرایش های بازاریابی به صورت «فلسفه مدیریت کسب و کار»، «ذهنیت یک شرکت» یا «فرهنگ سازمانی» تعریف میشود. مهمترین گرایشهای بازاریابی عبارتند از :
گرایش محصول
گرایش محصول بر این ذهنیت و ایده استوار است که در شرایط مساوی، مشتریها محصولاتی را خریداری میکنند که کیفیت و کارایی بالاتری داشته باشند. با چنین ذهنیتی، استراتژی بازاریابی بر روی «بهبود مستمر» متمرکز میشود.
گرایش تولید
گرایش تولید بر این ایده استوار است که مشتریها محصولی را خریداری میکنند که به راحتی در دسترس بوده و قیمت مناسبی دارند. در نتیجه مدیریت باید بر روی افزایش تولید و بهبود عملکرد سیستمهای توزیع تمرکز کند.
گرایش فروش
گرایش فروش میگوید مصرفکنندهها به اندازه کافی یک محصول را خریداری نخواهند کرد، مگر اینکه یک فروش گسترده انجام شود. این روش بازاریابی معمولاً برای محصولاتی انجام میشود که فروشی نیستند، محصولاتی که خریداران معمولاً فکر خرید آن را نمیکنند، برای مثال بیمه عمر یا اهدای خون.
گرایش بازاریابی(مارکتینگ)
مفهوم بازاریابی اعتقاد دارد رسیدن به اهداف سازمان بستگی به شناخت نیازها و خواستههای بازارهای هدف و ارضای آنها بهتر از رقبا دارد. طبق گرایش بازاریابی، تمرکز بر روی مشتری و ارزش آفرینی، راه رسیدن به موفقیت در فروش و سودآوری است. برخلاف گرایش فروش که بر فلسفه بساز و بفروش استوار است، گرایش بازاریابی بر فلسفه احساس کن و واکنش نشان بده استوار است. در این فلسفه هدف پیدا کردن مشتری مناسب برای محصول نیست بلکه هدف پیدا کردن راه حل مناسب برای نیازهای مشتری است.