نقش دولت در برندسازی

برندینگ

بازاریابی برند

نقش دولت در برندسازی

برند یک پدیده درونی - بیرونی است و مهمترین عامل تعیین کننده برند، نوع نگرش و باور صاحبان و مالکان یک بنگاه است، اما دولت‌ها می‌توانند به عنوان حامی و تسهیل کننده برخی از امور نقش آفرین باشند، وگرنه دخالت دولت و انتظار از دولت برای برندسازی کاملاً دور از واقعیت و غیرمنطقی است. میدانیم اقتصاد ایران نیازمند حرکتی نوین و رسیدن به پویایی و رشد اقتصادی است و یکی از نسخه های عملی برای رسیدن به این هدف برندسازی است، اما متاسفانه مقوله برندسازی از سوی صنوف به عنوان راهکار مطرح نیست، بلکه از نظر آنها هزینه کردن در این باره و سرمایه گذاری، عین زیان است.

این اتفاق درست زمانی روی داده که همه کارشناسان به اهمیت برندسازی در اقتصاد کشورمان گواهی داده و یکی از راهکارهای موفقیت در امور تجاری را رسیدن به جایگاه مناسب برندسازی عنوان کرده اند.

هم صاحبان مشاغل و صنوفی که به دنبال برندسازی هستند، آگاهی کامل در این زمینه ندارند و هم اینکه بعضی افرادی که به دلایل گوناگون وارد این حوزه شده اند، از اشتیاق برخی صنوف به برندسازی به نفع خود سوءاستفاده می‌کنند و از قابلیت و دانش حرفه ای در برندسازی برخوردار نیستند.

بهترین راهکار برای شناسایی افراد و شرکت هایی که خود را در زمینه برند سازی به صنایع معرفی می‌کنند، این است که قبل از این که هرگونه قراردادی را با این گونه شرکت‌ها امضاء کنند ابتدا این سؤال را در ذهن خود طرح کنند که آیا شرکتی که به عنوان مشاور برندسازی ما قرار است فعالیتی داشته باشد، خود به عنوان برندی شناخته شده است یا خیر؟! چون پاسخ این سؤال ساده می‌تواند تضمین کننده تجربه برندسازی در آینده تجاری متقاضیان این خدمات باشد.

هرچند دریافت اطلاعات از گذشته و روند رشد شرکت مشاور مورد نظر نیز می‌تواند در این زمینه کمک مفیدی باشد. این در حالی است که وقتی تحقیقات از روند فعالیت شرکت مشاوره ای در زمینه برند سازی منفی باشد، این سؤال مطرح می‌شود که شرکت مشاوره ای که خود برند نشده چکونه می‌تواند برای یک شرکت تجاری دیگر برندسازی کند؟!

برچسب ها:

برند

برندسازی

بازاریابی

صنوف

نقش

دولت

مشاغل

اهمیت

مشاوره