انواع برند
برندینگ
بازاریابی برند
انواع برند
برند فردی:
به اینکونه، برند شخصی Individual Brand نیز گفته می شود. این نوع برند به صورت یک هاله، ییرامون
شخصیت فرد ساخته میشود تا با برنامه ریزی مشخص و مدون، فرایند رشد و ارتقاء جایگاه
اجتماعی،سیاسی،علمی، .... فرد را در جهت دستیابی به فرصتهای جدید، تقویت نماید.
روش ایجاد برند برای یک فرد را برندینگ فردی (یرسنال برندینگ) Personal Branding گویند. تصویر برند ایجاد شده از فرد، کاملاً با روش به کارگیری کانال
برای ارائه برنامه بازاریابی آن فرد، مرتبط است. توجه نمایید: در اغلب موارد به
علت عدم وجود برنامه یا مدل تجاری مشخص، کمپین برندینگ فردی به استراتژی تجاری
افراد کمکی نمی نماید.
برند محصول:
اینگونه از برند، موجب افزایش درک مخاطب از ایده موجود در کالا و اجناس میگردد. ایدهایی که به افزایش قابلیتهای کاربردی کالا منجر شده است. برندهای مرتبط با محصولات بسته بندی شده مصرفی Consumer packagedکه با عنوان محصولات مصرفی تندرو fast moving goods شناخته میشوند، بهترین مثال هستند.
برند خدمات:
شبیه
به برند محصول است، اما ارزش های ییشنهادی پیچیده تری به خدمت اضافه میگردد. از
بسیاری از جنبه ها، ایجاد یک برند برای محصول سخت تر است. زیرا باید یک کالای
غیرملموس را به مشتری، ییشنهاد نمود.
ضرورت وجود برند خدمات در فضای رقابت بین شرکتهای ارائه دهنده خدمات،
بیشتر نمود پیدا مینماید. برندسازی برای خدمت، بازاریابان حوزه خدمات قادر میسازد
تا چانه زنی بر سر قیمت ارائه خدمات به حداقل رسد، زیرا برندینگ خدمات (اگر به درستی
صورت پذیرفته باشد) میزان مهارت ارائه دهنده خدمات را به نمایش می گذارد.از سوی دیگر،
هنگام ارائه خدمات توسط یک سازمان ، به علت حضور احساسات سازمانی، قابلیت اثرگذاری
بیشتری از سوی برند برمشتری وجود دارد. روشهای نوین پرداخت آنلاین مانند استفاده
از انواع آی برندهای کوناگون، سبب شده است تا نحوه دسترسی مشتری به محصول یا خدمت
تغییرنموده و انتظار برندها از مفهم وفاداری و تکنولوژی به سرعت تغییر نماید.
برند شرکتی:
از برند شرکتی به عنوان برند سازمانی Organizational Brand نیز یاد میشود. دیوید آکر جنین بیان مینماید : برند شرکتی، معرف
شرکتی است که پشت ارزش پیشنهادی به مشتری ایستاده است. شرکت باید این اطمینان را
به مشتریان خود دهد که برند شرکتی حاوی میراث غنی، داراییها و تواناییها،
کارکنان، ارزشها و اولویت ها، نماینده قواعد اصلی و مرجع بومی یا جهانی، برنامههای
شهروندی و سابقه عملکرد است.
برند سرمایه گذار:
به برند شرکت های سهامی عام و سرمایه گذاران این بخش گفته میشود. وضعیت
اینگونه واحدهای تجاری بر اساس نحوه سرمایه گذاری و عملیات پیرامون سهام انجام میشود.
این شرکتها با ترکیب برنامه های مالی واستراتژیک باارزشهای پیشنهادی به ذینفعان
وجامعه، به دنبال افزایش میزان شهرت برند ازطریق تقویت CSR (مسئولیت
اجتماعی شرکت) میباشند. یک برند سرمایه گذار قوی، انعطاف پذیری قیمت سهام و درک آگاهانه
از ارزش سهام خود را از طریق برند خویش، مدیریت مینماید.
برند موسسه غیرانتفاعی:
به آن برند موسسه غیردولتی نیز گفته میشود.
این گونه موسسهها به دنبال توسعه مدلهای ایجاد ارزش (مدلهای ارزش آفرین) هستند
تا علاوه بر جمع آوری کمک، از راههای دیگری قادر به افزایش سرمایه در جهت انجام پروژه
های عام المنفعه به عنوان مأموریت اصلی خویش باشند.برند قدرتمند در این حوزه موجب
جلب توجه بیشتر سرمایه گذاران و خیرین میگردد. بسیار دیده شده است که این نوع
موسسه ها به نوعی عملیات برندینگ را برای افزایش سطح فروش انجام میدهند، فروشی که
عواید آن بر حمایت از مأموریت اصلی سازمان استوار است.
برند عمومی:
این
نوع برند تحت یک فرایند برندسازی به نام برندینگ دولت Government
Branding ایجاد و توسعه میابد.یک برند ساخته نمیشود مگر
آنکه حق انتخاب مصرف کننده و یک مدل رقابت، در آن وجود نداشته باشد. در این فرایند
از متدولوژی و قوانین برندینگ در جهت ایجاد اعتماد و اعتبار برای یک دولت استفاده میشود.
در گام بعدی باید برند را به نشان اعتباری و بعد به نشان علاقه تبدیل نمود.
برند فعال یا عملکرا:
این نوع برند تحت یک فرایند برندسازی به نام برندینگ دولت Government Branding ایجاد و توسعه میابد.یک برند ساخته نمیشود مگر آنکه حق انتخاب مصرف کننده و یک مدل رقابت، در آن وجود نداشته باشد. در این فرایند از متدولوژی و قوانین برندینگ در جهت ایجاد اعتماد و اعتبار برای یک دولت استفاده میشود. در گام بعدی باید برند را به نشان اعتباری و بعد به نشان علاقه تبدیل نمود.
برند فعال یا عملکرا:
آن را
برند هدف نیز مینامند. این برند مترادف هدف انجام یک فعالیت است که ذهن مصرف کنندگان
نیز به همین صورت تداعی میگردند.
برای مثال : برند Body Shop تولید کننده لوازم آرایشی با موضع ضد خشونت علیه حیوانات به برندی فعال در حوزه حقوق
حیوانات تبدیل شده است. همجنین برند Benetton که بر مد تمرکز دارد با
مواضع خویش در خصوص تعصب و مشکلات جهانی، بسیار مشهور شده است.
برند مکان:
از این برند به عنوان برند مقصد Destination Brand نیز یاد میشود.برند مکان خود را بر اساس منطقه جغرافیایی تعریف مینماید
و دارای سه سرفصل اصلی است:
- برندینگ کشوری
- برندینگ شهری
- برندینگ منطقه ای
فرایند ایجاد این برند را برندینگ مکانی مینامند. برندی که پیرامون یک منطقه یا شهر یا کشور ایجاد میشود.برند مکانی خود را با ایجاد ارتباط با ایده ها به جای امکانات بیان مینماید. این نوع برندسازی برای جذب توریست، سرمایه گذار، کسب وکارواقامت انجام میگردد. تمام گروه های فوق، حق انتخابهای فراوانی از میان مناطق جغرافیایی دارند، اما سؤال اساسی اینجاست : الویت انتخاب با کدام منطقه جغرافیایی است؟ یاسخ : منطقه ای که بهترین برندسازی را برای کنترل ذهن و روح مشتریانش انجام داده است.یکی ازعوامل حیاتی موفقیت عبارت است از درگیر نمودن شهروندان و ارائه دهندگان خدمات در این فرایند است.