اعتماد در تجارت الکترونیک

برندینگ

دیجیتال مارکتینگ

اعتماد در تجارت الکترونیک

اعتماد در تجارت الکترونیک

اعتماد قدمتی برابر تاريخ زندگی بشر و آغاز تعاملات اجتماعی ميان انسانها دارد. تقريباً تمام جنبه های زندگی انسان، مبتنی بر اعتماد است. اعتماد بدون شک، عنصری مهم در زندگی بشر بوده است. روابط معنادار ميان انسان ها به اين مفهوم بستگی دارد.
در حال حاضر محققان در عملياتی كردن اين مفهوم دچار مشكل هستند و در ارائه معنايی بنيادی از اعتماد، اختلاف نظر دارند.
آنچه كه مسلم است، اعتماد با توجه به زمينه های گوناگون تحقيقاتی توسط محققان مختلف به شكل های متفاوتی مفهوم سازی شده است.  در نوع B2C(مبادله شرکت با مشتری) از تجارت الكترونيكی، مشتريان به خريد الكترونيكی از عرضه كنندگان و يا واسطه ها نموده و بدين وسيله اقدام به ارضا  نيازها و خواسته های خود ميكنند.
در اين ميان مسئله اعتماد مشتری به عنوان زير بنای موفقيت در تجارت الكترونيک، مقبوليت گسترده ای يافته است. به طوريكه در تحقيقات گوناگون، بی اعتمادی به عنوان يكی از موانع عمده عدم توسعه تجارت الكترونيک است.
با وجود نبود يک تعريف جامع و مانع از معنا و مفهوم اعتماد، اعتماد مجازی را به حالتی ذهنی كه در آن فرد به دليل اقدام به خريد و فروش به صورت اینترنتی، در حالتی آسيب پذير قرار ميگيرد معنا كرده اند.
فرد در اين حالت اولا فروشنده الكترونيكی را شايسته فروش به صورت الكترونيكی ميداند، ثانيا رفتار فروشنده از نظر فرد قابل پيشبينی است و ثالثا فرد اعتقاد دارد كه فروشنده در رفتار خود با خريدار، خيرخواهی پيشه كرده است.

ویژگی های اعتماد در تجارت الکترونیکی چیست؟

در اكثر تحقيقات، شايستگی صورت گرفته در باب اعتماد خيرخواهی در تجارت الكترونيک قابليت پيش بينی و ويژگيهای صداقت برای اعتماد متصور شده است، كه عبارتند از: قابليت پيش بينی شايستگی در حقيقت، باور به توانايي ها، مهارتها و تخصص های طرف مقابل، در يک حوزه معين است.
به عبارت ديگر، ما زمانی طرف مقابل (اعتماد شونده) را شايسته ميدانيم، كه اعتقاد داشته باشيم وی توانايی انجام تكاليف و ارائه خدمات به شكل مورد انتظار را دارد.
خيرخواهی، باوری است كه نشان ميدهد طرف مقابل خيرخواه مشتريان بوده، تنها به دنبال سود و منفعت شخصی خود نيست و قابليت پيش بينی نيز اعتقاد به با ثبات بودن رفتار طرف مقابل را می نماياند.
صداقت نيز بيانگر اين نكته است كه اعتماد كننده، اعتقاد دارد كه طرف مقابل، صادقانه برخورد خواهد نمود و به گروهی از اصول و استانداردها در رفتارش پايبند است.


برچسب ها:

اعتماد در تجارت الکترونیک

بازاریابی

سئو سایت

ثبت برند

طراحی سایت

تاسیس شرکت