ده فرمان بازاریابی اینترنتی در هزاره سوم

افزایش رتبه سایت

تبلیغات و بازاریابی

ده فرمان بازاریابی اینترنتی در هزاره سوم

عصر بازاریابی در حال تغییر است. محصولات، خدمات، فروشندگان، فروشگاه ها،مدیران، شرکت ها همگی در دنیای اینترنت حضور خود را جدی تر دنبال می کنند واکنون در جس تو جوی جای مطمئنی در موتورهای جست وجو هستند.اگرچه در گذشته تبلیغات و روابط عمومی نقش بسیار مهمی در ارتقای برند شرکت ها داشت اما در دهه اخیر این موتورهای جس توجو گر هستند که ارزش نام تجاری شرکت هارا در رتبه بندی صفحات خود به مشتریان اعلام می کنند.باید بپذیریم که بازاریابی الکترونیکی فضایی بسیار متفاوت با شیوه های بازاریابی سنتی دارد و در این بازار راه های رسیدن به مشتری بسیار پر پیچ و خم است.گذشتن از کنار صدها وبسایت قدیمی و رسیدن به جایگاه اول صفحات جستوجوگر ها در دنیای مرموز موتورها کاری بس دشوار است اما شیوه های نوین بازاریابی اینترنتی می توانند حرکت در این مسیر نامطمئن را تا حدودزیادی سهولت بخشند البته به شرط آنکه مهارت های لازم در طراحی پوسته های کاربردی وبسایت ها با تکنیک های نوین بازاریابی مجازی در جهت ارتقای جایگاه وبسایت ها در نزد موتورهای جست وجو همراه باشد.امروزه با گسترش سازمان های الکترونیک و تغییر نگرش مدیران ارشدشان وهمین طور گرایش روزافزون مصرف کنندگان به استفاده از اینترنت و خرید از طریق فروشگاه های آنلاین، لزوم به کارگیری رو ش های بهینه بازاریابی الکترونیکی بیشاز پیش احساس می شود و توجه مدیران شرکت ها را در تدوین یک نظام بازاریابی اینترنتی هدفمند می طلبد.پس شکی نیست که شرکت های خدمات و بسایت باید در ایجاد تحول در نظام بازاریابی الکترونیکی گامهای عظیمی بردارند و در تسهیل فرآیند خرید راحت،برای مشتری اقدامات اساسی صورت دهند. در ذیل به ۱۰ راهکار اثربخش برایبرندسازی و بسایت ها اشاره شده است:

تدوین هدف مشخص

شما باید یک چشم انداز کاملا روشن درباره آینده وب سایت خود داشته باشید و ازطریق آن ارتباطات اثربخشی را با بازدیدکنندگان برقرار کنید. پس روشن است که آن ها باید از دلیل خود برای بازدید از وب سایت آگاه باشند چرا که زمان برایشان بسیار ارزشمند است.بنابراین در بیان رسالت و بسایت خود به بازدیدکنندگان خساست نکنید و ازطرح معمای بی ارزش در جهت جلب توجه آن ها جدا خودداری کنید. فراموش نکنید هدف شما ترغیب مصرف کنندگان به برداشت یک تصویر ذهنی منحصر ازو بسایت تان است و هرچه شما در تثبیت نام و بسایت خود در حرف های که درآن فعالیت می کنید موفق تر باشید از حاشیه بازدید بیشتری برخوردار خواهید بود.

تعریف سبک نگارشی معین

بررسی های بسیاری نشان داده اند که بخش نوشتاری وب سایت ها یکی از مولفه های اصلی است که بازدیدکنندگان در ارزیابی کیفیت جامع وبسایت ها مدنظر قرار می دهند.اگر می خواهید در برندسازی وبسایت گام های عظیمی بردارید باید در سبک نوشتاری و بسایت خود ثابت قدم باشید. سبک نوشتاری شما باید آنچنان اثرگذارو ثابت باشد که بیننده در تشخیص هر عبارتی از آن در هر کجا به راحتی به اثرو بسایت شما در آنجا پی ببرد.در این خصوص توصیه می شود اگر از بانک مقالات بهره می جویید حتما از مقالات مختلف با نام نویسندگان متفاوت استفاده کنید.

ترویج شعار سازمانی

با استفاده از تگ لاین ها یا شعارهای سازمانی می توانید تصویر ذهنی اثرگذاری از و بسایت خود در ذهن بازدیدکنندگان باقی بگذارید. در این خصوص بهتر از شعار سازمانی خود در کنار لوگوی وبسایت تان استفاده کنید.فراموش نکنید که اگر شعار سازمانی و بسایت خود را در هر ماه تغییر دهید،بازدیدکنندگان در حفظ آن توفیق چندانی نخواهند داشت و در نتیجه تصویرمناسبی از و بسایت شما در ذهن آن ها شکل نخواهد گرفت.اگر می خواهید از شعار سازمانی استفاده کنید بهتر است از آن در عنوان تگ وبسایت خود استفاده کنید چرا که موتورهای جست وجو در شناسایی و بسایت شما و معرفی آن به جست وجو گران اثربخشی بیشتری خواهند داشت.

تثبیت لوگوی ماندگار

همچون دژهای قرون وسطایی که با پرچ مهایشان معرفی می شدند، وب سایت ها هم با لوگوهایشان شناخته می شوند.مطمئن باشید هرچه برای طراحی بهتر لوگوی خود سرمایه گذاری کنید ضرر نخواهیدکرد. اهمیت لوگو تا آنجاست که به عنوان اولین نقطه جلب توجه بازدیدکنندگان می تواند تصویر مثبتی از

وبسایت شما بر ذهن آنها حک کند.به علاوه زمانی که دیگران از مطالب شما در و بسایت خود استفاده می کنند و از لوگوی شما به عنوان منبع مطالب مذکور نام می برند در واقع نشان می دهند که لوگوی شما به تنهایی معرفی کننده و بسایت خودتان حتی در وب سایت های دیگراست.

به کارگیری لوگوی نوار نشانی

حتما می دانید که مدرنترین مرورگرها در حال حاضر امکان شناسایی لوگوهای نوار نشانی را فراهم ساخته اند. پس بهتر است از لوگوی خود در ابتدای نوار نشانی به درستی استفاده کنید. حتما بارها این علامت «Y» را در URL یاهو دیده اید و با دیدن این علامت در هرکجا رد پایی از یاهو را جست وجو کرده اید. بد نیست بدانید که فاویکون ها دربخش بوک مارک کاربرانتان ذخیره می شوند و آ نها در شناسایی آسانتر و بسایت شما را در بین صدها و بسایت دیگر یاری می رسانند.

انطباق قالب وب سایت با محتوا

قالب وب سایت شما باید با محتوای مطالب به کار رفته هم خوانی داشته باشد. به طور مثال اگر قرار است وبسایت شما به بررسی عملکرد بازارهای بورس بپردازد،آیا استفاده از تصاویر گل و گیاه در پس زمینه وبسایت تان کار عاقلانه ای است؟در این خصوص بهتر است مخاطبان اصلی خود را انتخاب کنید.اگر بیشتر بازدیدکنندگان شما از جنس متخصصان و افراد باتجربه هستند، بهتراست از قالب های ثابت، ساده و تک رنگ استفاده کنید اما اگر با قشر جوان درارتباط هستید، باید قالب های شادتر و برخوردار از جدیدترین فناوری های روز رابه کار گیرید.پس به یاد داشته باشد که در طراحی و بسایت خود تنها به زیبایی آن توجه نکنید و بیشتر به دنبال به کارگیری قالب های مناسب با حرفه خود باشید.

استفاده از رنگ های ثابت

همیشه قبل از طراحی وب سایت خود، رنگ های مورد نیاز خود را تعیین کنید.به یاد داشته باشید که رنگ ها و طرح ها به راحتی در ذهن بازدیدکنندگان جای می گیرند، پس از این موضوع به نفع خود استفاده کنید.شما می توانید از رنگ اصلی در آیکون ها، لوگو، فاویکون و دیگر بخش های اصلی وبسایت خود به درستی بهره گیرید.شما می توانید در بیشتر وبسایت ها از رنگ سفید به عنوان رنگ پس زمینه و از رنگ های گرم یا سرد بسته به نوع فعالیت خود و خلقیات اکثریت مخاطبانتان استفاده کنید.لازم به ذکر است که رنگ های گرم، محرک سیستم عصبی بوده و احساسات را تشدید می کنند و در نتیجه در جلب توجه اولیه بسیار اثرگذار هستند، در حالی که رنگ های سرد آثار آرام بخشی بر بازدیدکنندگان می گذارند.از این رو توصیه می شود که از رنگ های گرم در وب سایت های رستوران های زنجیر های،صنایع غذایی، پوشاک و آژانس های خبری و از رنگ های سرد در وب سایت های بانکها، بیمه ها، آژانس های مسافرتی، شرکت های دارویی، کشاورزی و خدماتی استفاده شود.

ثبت نام در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی بر ایجاد ارتباط آنلاین در بین افراد که علایق و فعالیت های مشترک دارند، متمرکزند. این وبسایت ها از سوی میلیون ها نفر مورد بازدید قرار می گیرند و در حال حاضر به بخش جدانشدنی زندگی روزمره این افراد تبدیل شده اند.اگر شما سایت خود را وارد این شبکه ها کنید، مطمئنا ارزش نام تجاری شما دوچندان خواهد شد. در حال حاضر وب سایت هایی چون Twitter و FriendFeed ازاین نوع وب سایت ها شمرده می شوند که با مراجعه و ثبت نام در آنها می توانید میزان بازدید از سایت خود را تا حدود زیادی افزایش دهید.

تبلیغات در راستای برندسازی

اگر برندسازی آسان بود، شرکت های بزرگ در سرتاسر جهان حاضر نمی شدند میلیاردها دلار به درستی صرف هزینه های تبلیغاتی سالانه خود کنند.اگرچه ساختن یک برند بزرگ بدون صرف هزینه های تبلیغاتی امکان پذیر است اماتلاش در جهت ترویج نام و بسایت از طریق تبلیغات اثربخش می تواند در جهت تحقق این هدف مسیر سریع تر و راحت تری را پیش روی شما قرار دهد.اگر چنانچه از بودجه لازم برای تبلیغات برخوردار نیستید، بهتر است تنها در شروع کار و بسایت و چندماه اول راه اندازی به امر تبلیغات بپردازید و بعد از آن با ارتقای محتوا و به کارگیری روشهای ارزان به ترویج وب سایت خود ادامه دهید.

ترویج وب سایت در همه جا

برندسازی از لحاظ روانشناسی به معنای نفوذ در ذهن مصرف کنندگان است. هرچند که در برقراری ارتباط بین شرکت و مشتری، ابزارهای ترویجی گوناگونی وجوددارد و پرداختن به تمامی آنها در جای خود ضروری و حائز اهمیت است اما بازاریابی اینترنتی که یکی از ارکان اصلی بازاریابی مستقیم است به مهم ترین ابزار ترویج سازمان ها وبنگاه های اقتصادی تبدیل شده است.

برچسب ها:

بازاریابی

تجارت الکترونیک

شبکه بازاریابی