اهمیت شناخت مخاطب در تولید محتوا

افزایش رتبه سایت

شناخت مخاطب هدف

اهمیت شناخت مخاطب در تولید محتوا

شناخت مخاطب نقش بسیار مهمی در شکل گیری فرایند تولید محتوا دارد و استراتژی شما را در کسب و کارتان مشخص می کند. تولید محتوا در واقع تولید سود است. در این مجال، به توضیح مطالبی در خصوص مخاطب، نقش موثرش و شیوه شناخت او می پردازیم. در صورتی که این موارد را در کسب و کار خود رعایت کنید، مطمئن باشید تا رسیدن به هدف فاصله ای ندارید.

 تعریف مخاطب

مخاطب، فردی است که محتوا خطاب به او و برای او تولید می شود. این شخص مخاطب یک کسب و کار است که شناخت رفتار و نیازهای او در آن کسب و کار، برای تولید محتوا الزامی است. این شناخت کمک می کند مخاطب به محتوا توجه بیشتری نشان دهد، به کسب و کار سایت جذب شده و مدت زمان بیشتری را صرف خواندن محتوا و بازدید از سایت کند و در انتها از خدمات آن سایت یا شبکه اجتماعی استفاده کند.

نقش شناخت مخاطب در تولید محتوا

محتوا بدون مخاطب و شناخت او شکل نمی گیرد. جذب مخاطب به بازار هدف یک کسب و کار، به محتوایی ارزشمند بستگی دارد؛ محتوایی مفید و باارزش است که با توجه به شناختی که از مخاطب دارد، تولید شود. زبان محتوا، لحن جملات، کلمات، نوع و موضوع محتوا با توجه به مخاطب تنظیم و تولید می شود.

علاوه بر این، استراتژی بازاریابی محتوای شما با توجه به شناخت مخاطب مشخص می شود. شما باید بدانید خطاب به چه کسی محتوا می نویسید تا از طریق محتوا نیاز را در او ایجاد کنید و در کنار رضایت مشتری، شما نیز به هدف کسب و کار خود دست یابید. بهترین شکل استراتژی محتوا، مخاطب محور بودن آن است. توجه کنید صرفا با بررسی کلمات کلیدی نمی توان به شناخت نیاز مشتری دست پیدا کرد. این مرحله مربوط به بعد از شناخت شما از نیازهای مشتری است و باید بر اساس نیاز مخاطب تهیه شود.

پرسونای(persona)مخاطب چیست؟

به جمع آوری مجموعه ای از ویژگی های شخصیتی، الگوهای فکری و رفتاری از مخاطب فرضی مان پرسونا مخاطب می گویند.

به بیان دیگر پرسونای مخاطب ترسیم یک شخص یا تصویر خیالی از یک فرد است که الگوهای رفتاری و سایر ویژگی هایی که در آن وجود دارد در گروهی از مخاطبین ما نیز وجود خواهد داشت.

البته خیلی از دوستان به بخش بندی کردن مخاطبان هم پرسونای مخاطب می گویند. یعنی ممکن است در هر کسب و کاری نیاز به طراحی چند پرسونای مخاطب باشد. به عنوان مثال مشتریان یک فروشگاه اینترنتی که محصولات متعددی دارد، مسلما دارای شخصیت های متفاوتی هستند. به خاطر همین ممکن است برای هر دسته بندی از محصولات نیاز به طراحی پرسونای مخاطب باشد.

چگونه یک پرسونای مخاطب طراحی کنیم؟

  • در مورد مخاطبتان از خود سوال کنید.
  • با مخاطب ها و مشتریان فعلی خود صحبت کنید؛ از نیازها و گزینه های مورد علاقه آنها مطلع شوید؛ رفتار آنها را بررسی کنید؛ اهداف آنها را در کسب و کارشان مشخص کنید. مذاکره خود را ابتدا با مشتریانی که ارتباط خوبی با آنها دارید شروع کنید. و از چیزهایی که برای آنها اهمیت زیادی دارد بپرسید.
  • از تیم بازاریابی خود برای شناخت مخاطب استفاد کنید؛ بازاریابان حرفه ای عموما ارتباط خوبی با مشتریان برقرار می کنند، از آنها بخواهید شناخت خود را با شما در میان بگذارند.
  • از قسمت پشتیبانی و سوالات متداول سایت و کامنت های شبکه های اجتماعی کمک بگیرید.
  • در سایت ها، شبکه های اجتماعی و انجمن ها جستجو کنید.

سعی کنید این اطلاعات را از مخاطب خود کسب کنید:

  • نام، سن، جنسیت، مدرک تحصیلی، مهارت های تخصصی، محل زندگی و کار، خصوصیات اخلاقی
  • شغل، میزان درامد، خوش حسابی و بدحسابی، میزان بودجه، چگونگی آشنایی اش با شما، نحوه پرداخت مبلغ خدمات
  • وضعیت سلامت فرد و برنامه های او برای سلامتی
  • دیدگاه او در مورد مسائل اجتماعی و اقتصادی، اهداف و انگیزه های او، اهمیت خانواده در زندگی او
  • افراد مهم زندگی او، میزان تاثیرپذیری او از این افراد برای خرید
  • کالاهای مورد علاقه او برای خرید، میزان خرید ماهیانه، معیارهای او برای خرید، زمان نیاز او به کالا یا خدمات
  • رسانه های مورد استفاده او، اطلاعات مورد پسند او قبل و بعد از خرید
  • شبکه های اجتماعی مورد استفاده و کیفیت بهره مندی او از این شبکه ها (لایک، کامنت و ...)، صفحاتی که دنبال می کند، میزان استفاده از شبکه های اجتماعی، میزان رضایت او در مورد خرید از طریق این شبکه ها
  • وسایل ارتباطی او (تلفن همراه، لپ تاپ، کامپیوتر و ...)، نرم افزارهای مورد استفاده

بعد از گردآوری اطلاعات می توانید به یک نتیجه گیری برسید و رفتار، اهداف و علاقمندی های مشتریان را بشناسید ومحتوای مورد نظر را با تکیه بر این اطلاعات تنظیم و تولید کنید، به نحوی که شما را به اهداف کسب و کارتان برساند. دقت کنید این فرآیند شناخت برای بازاریابی مجدد بسیار کاربردی خواهد بود.

مطالب یاد شده راهگشای بسیاری از تولیدکنندگان محتوا، فریلنسرها و صاحبان کسب وکار است؛ می توانید این جزییات را در جهت موفقیت کسب و کار اینترنتی خود به کار گیرید و سریع تر به اهداف خود در زمینه های مختلف دست پیدا کنید.

در صورتی که تمایل دارید می توانید بخش تولید محتوای کسب وکار خود را به آژانس های دیجیتال مارکتینگ بسپارید. شتاب مارکتینگ یکی از برترین های حوزه دیجیتال مارکتینگ است که سابقه مفید فعالیت در حوزه های مختلف کسب وکار اینترنتی و ارتقاء آن را دارد. شتاب مارکتینگ با بهره گیری از نیروهای متخصص و متعهد، در بخش های راه اندازی سایت، تولید محتوا، بهینه سازی سایت و شبکه اجتماعی، امور گرافیکی و موارد بسیار دیگر همراه شما خواهد بود.

آثار شناخت مخاطب در تولید محتوا

  1. تولید محتوای ارزشمند، محتوایی که با نیازهای مشتری منطبق است و بازدید آن در رتبه بالایی قرار دارد.
  2. یافتن مخاطب و مشتری خوب؛ شناخت صحیح از مخاطب به یافتن مخاطب و کلیک مطلب کمک می کند.
  3. فروش بیشتر؛ زمانی که بتوانیم رفتار و آنچه را مخاطب به دنبال آن است، بشناسیم، با استفاده از محتوا، نیاز را در او بیدار می کنیم. و در ادامه، این محتوا، فرآیند جذب مخاطب را به معادل ریالی خود که ناشی از فروش محصول یا خدمات است، تبدیل می کند.
  4. جلوگیری از تولید محتوایی که برای کاربر آنچنان جذاب و قابل توجه نیست.
  5. معرفی شما و محصولاتتان به افرادی که به دنبال خدمات و محصولات شما می گردند.
  6. جلوگیری از هدر رفتن زمان و هزینه اضافی
  7. تولید محتوایی هدفمند و کارآمد و البته مورد نیاز جامعه هدف
  8. افزایش مخاطبان و کاربران حقیقی
  9. افزایش مشتری و خریدار
  10. افزایش یافتن مخاطبین وفادار و دائمی
  11. افزایش پیدا کردن نرخ تبدیل مخاطب به مشتری
  12. تبدیل تجارت کوچک به بزرگ

برچسب ها:

مخاطب

شناخت مخاطب

تولید محتوا